Tips voor je voeten

  • Tip voor eelt aan de voeten:
    Eelt kan pijnlijk zijn, vooral bij een droge huid.
    Smeer daarom de voeten dagelijks in met een vettige crème.

  • Tip Knip de teennagels zoveel mogelijk recht af. Dit kan het ingroeien van de hoekjes voorkomen. Zorg ervoor dat je een scherp nagelknippertje gebruikt.
    Is het nagelhoekje al ingegroeid, dan niet schuin afknippen, maar een professionele voetverzorger bezoeken.

  • Tip voor vrouwen die in de zomer graag hun teennagels met een kleurtje lakken:
    Lak eerst een kleurloos laagje, en dan pas het kleurtje.
    Zo voorkom je dat de poreuze nagelplaat de kleurstof absorbeert waardoor de nagelplaat op den duur gelig van kleur zou worden.

  • Tip voor iedereen met ‘gevoelige’ voeten, zoals sporters, diabeten, reuma patiënten, personen met likdoorns op de tenen.
    Doe je sokken of panty’s binnenste buiten aan.
    Hierdoor kan het naadje of randje geen pijn meer veroorzaken.

  • Tip bij het kopen van schoenen. Voor extra controle van de juiste lengte-breedte maat:
    Ga rechtop met blote voeten op een stuk karton staan en laat iemand de omtrek van de voeten tekenen.
    Knip de vormen uit en gebruik ze om in de schoenen te passen.
    Wees kritisch: te kort, te breed, te lang, te smal?
    Het moet ‘goed’ zitten… Deze tip is ook nuttig bij het kopen van schoenen voor kleine kinderen.
  • Koop nieuwe schoenen ‘s middags, dan zijn de voeten iets breder dan ‘s morgens.

  • Tip voor het helpen voorkomen of genezen van schimmelinfectie tussen de tenen.
    Na het baden en drogen van uw lichaam kun je met tissue- of keukenrolpapier een opgerolde(niet te dikke) streng maken
    en deze tussen de tenen door ‘vlechten’.
    Na het aankleden verwijderen. De streng heeft dan het achtergebleven vocht opgezogen.
    Hierdoor wordt de huid tussen de tenen beter droog.
    En dat helpt mee dat de schimmel infectie minder kans krijgt.

  • Tip als je dikke nagels hebt die moeilijk te knippen zijn.
    In plaats van eens per drie weken de nagels proberen te knippen na in bad te zijn geweest (om de nagels wat zachter te maken), kun je beter de nagels eens per week bijvijlen.

  • Tip als je alles al doet om zweetvoeten ‘aan te pakken’ probeer eens om minder koffie, alcohol en scherpe kruiden te nuttigen.
    Deze producten kunnen de zweetklieren stimuleren.
    Mocht dit niet helpen ga dan een week lang elke dag een half uur met de voeten in een badje met thee zitten, dit legt een “laagje” om de voet heen en de voet is geurloos.

  • Tip Moeite met het knippen van de nagels doordat ze scheuren of snel afbreken tijdens het knippen?
    Vijl de nagels regelmatig op de bovenplaat zodat ze dunner worden.
    Vijl ze korter in plaats van te knippen. Wil je ze toch liever knippen, doe dat dan met kleine ‘hapjes’ en niet de hele nagel ineens.

  • Tip Heb je een beroep waarbij je op rubberlaarzen moet lopen? Gebruik dan een gezonde, zachte inlegzool.
    Laarzen geven geen steun, ventileren niet en het voetbed stelt niet veel voor.
    Een voetbed in de vorm van een inlegzool kan daarom veel problemen voorkomen, zoals likdoorns, blaren, eelt en eeltkloven.
    Soms zelfs voet-, enkel- en knieklachten.

  • Tip Als je last hebt van een dreigende ingegroeide nagel, dat wil zeggen een pijnlijke en rode nagelrand, druppel dan dagelijks Betadine. Probeer je ingroeiende of ingegroeide nagel niet zelf te verwijderen. Dit kan erg pijnlijk zijn en kan je voetprobleem verergeren in plaats van verhelpen.
    Neem ook geen voetenbaden met biotex of zout.
    Voetbaden maakt de huid week en een weke huid is infectiegevoeliger.
    Om de ontsteking te verminderen kun je het beste de navolgende stappen ondernemen:
  • 3 maal daags de aangedane teen sproeien met een douchekop met lauwwarm water. Eventueel met een zachte massagestand.
  • Hierna de teen en nagel goed droogdeppen met een zachte handdoek.
  • Voorkom ruw afdrogen en gebruik absoluut geen föhn.
  • De nagel druppelen met een (kleurloze) desinfectans.
  • Overdag de nagel afplakken met een huidvriendelijke pleister
  • ’S avonds de nagel aan de lucht laten drogen. Eventueel kun je de ontstoken plek insmeren met een medicinale honingzalf (bij de apotheek verkrijgbaar)
    De ontsteking moet dan binnen 3-5 dagen weg zijn. Is de ontsteking niet weg neem dan contact op met je huisarts.

  • Tip Om nog beter een schimmelnagel te behandelen tijdens de zalf of tinctuur therapie.
    Probeer de nagelomgeving goed schoon te houden zodat losse schimmelresten geen sporen achterlaten door wekelijks de aangetaste nagelrandjes schoon te borstelen met een tandenborstel.
    Let op! De borstel alleen gebruiken voor de eigen ‘zieke’ nagel(s).

  • Tip als je steunzolen in je sandalen wilt dragen: vermijdt loszittende steunzolen met behulp van strookjes klittenband, vastgemaakt op de onderkant van de steunzool en de bodem van de sandaal ter plekke van de holte van de voet.

  • Tip Zijn je nagels brokkelig en hard? Smeer ze ‘s avonds in met olie. Slaolie, amandelolie, babyolie of een nagelvoedende olie.

  • Tip Ben je eindelijk van je schimmelinfectie af?
    Ga dan nooit zonder je eigen badslippers naar een sauna, zwembad, vakantiehuisjes (douches) en hotel (douches) e.d.
    Hiermee kun je nieuwe schimmelinfecties voorkomen.

  • Tip Als de huid van je voeten erg droog is en eenmaal dagelijks smeren met een voeten crème helpt niet voldoende, probeer dan daarnaast ook babyolie (bijvoorbeeld ‘s morgens voetencrème en ‘s avonds babyolie)
    Of meng het sap van een citroen met twee eetlepels olijfolie en twee lepels zeezout en masseer er je voeten mee.
    Goed voor een zachte, soepele huid en perfect schone nagels.

  • Tip voor likdoorns
    Wat kun je zelf doen om likdoorns te voorkomen en te behandelen?Belangrijk is het dragen van goed passend schoeisel. Zowel krappe als te ruime schoenen kunnen het probleem veroorzaken. Als je vaak op hoge hakken loopt, waardoor er een likdoorn op de bal van de voet is ontstaan, dan is het aan te raden om deze ruime tijd niet te dragen.

    Om het ontstaan van likdoorns te voorkomen, moet je in ieder geval druk vermijden. Als je dus weet, dat je krappe of nieuwe schoenen zult dragen, gebruik dan een beschermende pleister of WandelWol.
    Verder kun je voor het naar bed gaan een speciale vocht inbrengende voetencrème aanbrengen.
    Door je voeten in te crèmen wordt de huid soepeler.
  • Tip bij drukplekken
    Heb je last van drukplekken denk eens aan WandelWol. WandelWol® antidruk-wol Het antidruk-product van WandelWol bestaat uit een melange van 100% schapenwol; zonder chemische toevoegingen of bewerkingen. Het materiaal is zacht, bevat lanoline (wolvet) en geeft je het gevoel te lopen op wolken.
  • WandelWol antidruk-wol is door zijn natuurlijke afkomst biologisch afbreekbaar. WandelWol antidruk-producten absorberen transpiratievocht en ventileren. Zorgt voor warme voeten in de winter en verkoelt in de zomer. De antidruk-wol verzacht ontstane blaren en voorkomt blaarvorming. Werkt druk-ontlastend en is een behoud voor teennagels en voeten.
    WandelWol is verkrijgbaar in de prakijk.
Facebooklinkedinmail